Om föreningen

På denna sida finns information om föreningen och svar på de vanligaste frågorna. Vid övriga frågor kontakta gärna styrelsen, vilket lättast görs på e-post styrelsen.brfsolliden@gmail.com

Bostadsrättsföreningen Solliden består av 32 lägenheter upplåtna med bostadsrätt, 1 lokal med bostadsrätt samt 2 lokaler med hyresrätt. Huset uppfördes 1906 och består av ett gatuhus och ett gårdshus. Föreningen bildades 1920 och är en äkta bostadsrättsförening. Lokalerna hyrs ut till företag inom skrädderi och kemtvätt, grafisk formgivning samt ett arkitektkontor. Föreningen äger marken, vilket betyder att man inte betalar någon tomträttsavgäld.

Gemensam tvättstuga finns i källaren, utrustningen består av tre tvättmaskiner, en torktumlare och två torkskåp. Cykelparkering, sittgrupp och grillplats finns på gården. Det finns även plats i källaren för cyklar och barnvagnar. Föreningen förfogar över fyra parkeringsplatser som får utnyttjas av medlemmarna för tillfällig parkering, se mer under parkeringsregler.

Lägenheterna disponerar i dagsläget både vinds- och källarförråd, men i samband med planerad försäljning av råvindarna kommer medlemmarna endast att disponera ett källarförråd per lägenhet (se ytterligare information om planerad vindsförsäljning under Mäklarbild).

Kabel-tv och bredband finns via ComHem och Telia Fiber. Basutbud för tv via ComHem ingår i avgiften.

Föreningen har en stabil ekonomi och låg belåning. Ekonomisk och teknisk förvaltning sköts av styrelsen och föreningens medlemmar. Uppvärmning sker med fjärrvärme.

Genomförda renoveringar i urval:

• 2019/2020 inreddes vindarna i båda husen till 3 nya lägenheter. Samtidigt installerades hiss i gårdshuset och hissen i gathuset moderniserades.
  • 2018 byttes vatten- och avloppsstammar samt elstigar.
  • 2016 installation av backventil för avloppet i källaren; åtgärd av fuktproblem i gathusets bottenvåning
  • 2015 tätning av ytskiktet på gården mot muren till grannföreningen och gathusets fasad; åtgärd av ytbeläggning på husets originalbalkonger
  • 2014 byte av stammar i del av gårdshuset; installation av ny gasförbindelse in till huset
  • 2013 målning av tak, utredning av fuktskador i bostadsrättslokal